آببندی
طولانیترین تونل ریلی جهان در اول ژوئن بطور رسمی افتتاح میشود. فناوریهای پیشرفته و تخصص سیکا نقش بسیار مهمی در تکمیل یکی از مهمترین پروژههای زیربنایی اروپا داشتهاند. مشکلات کیفی بسیار زیادی در این پروژه وجود داشت که با استفاده از محصولات سیکا در زمینه آببندی، حفاظت در برابر آتش، پوششها، بتن و بتن پاششی برطرف شدند.
تونل 57 کیلومتری گوتهارد در سوییس یک دستاورد مدرن و بینظیر در مهندسی تونل است. گوتهارد بزرگترین تونل ریلی جهان است و از بلندترین رشته کوههای آلپ عبور میکند. این تونل حدود 2000 متر زیر قله کوه ساخته شده است و، حتی در بالاترین نقطه، فقط حدود 550 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این بخش ریلی جدید باعث کاهش یک ساعته زمان حرکت قطارهای سریعالسیر جدید و باری بزرگ بین زوریخ و میلان میشود.
افزایش دوام و اعتمادپذیری با استفاده از دانش فنی سیکا
کارفرمای پروژه، عمر کاری بسیار طولانی برای این تونل در نظر گرفته بود و در طی آن، بتن و سیستمهای آببندی نمیبایست به تعمیر چندانی نیاز داشته باشند. در طی مدت بررسی کیفی تخصصی، محصولات سیکا تمام شرایط دشوار مورد نیاز را برآورده کردند. محصولات نسبتا جدید سیکا، قبل از تولید انبوه و استفاده نهایی، از طرف آزمایشگاههای رسمی در معرض آزمایشهای عملی سخت قرار گرفتند.
بتن پاششی بسیار مرغوب برای دیواره تونل استفاده شد و لایههای ضدآب سیکاپلان و سارنافیل نیز بر روی این بتن به کار رفتند. سپس، برای ایجاد شکل هندسی بسیار دقیق دیوار تونل، از افزودنی های بتن سیکا استفاده شد.
رکوردشکنی سیکا
برای سیکا نیز، پروژه گوتهارد بالاترین کیفیتها را به چالش کشید. از زمان شروع آزمایشهای اولیه در سال 1992، کارکنان سیکا بیش از 210 هزار ساعت بر روی این پروژه منحصربفرد کار کردند.
حدود 20 هزار تن افزودنی بتن برای بتنکاری تونل استفاده شد. 3.3 میلیون متر مربع (تقریبا معادل 330 زمین فوتبال) از تونل با استفاده از لایههای سیکاپلان آببندی شد. در مجموع، حدود 40 هزار تن از محصولات سیکا، معادل 1700 واگن باری، به محل پروژه ارسال شد.