گزارش نیمه سال 2016
- افزایش فروش 7.6 درصدی (6.9% بر حسب فرانک سوییس) به 2806 میلیون فرانک سوییس
- رشد در تمام مناطق
- سود خالص تا 24.8%
- دو شعبه و 6 کارخانه جدید
- تایید اهداف سالیانه: رشد فروش 6 تا 8 درصد و رشد بالای سوددهی
مسیر رشد پویا در سال 2016 با افزایش فروش 7.6% بر حسب ارز محلی ادامه یافت و فروش بیسابقه جدید 2806.2 میلیون فرانک سوییس در نیمه اول سال بدست آمد. رشد فروش سازمانی در سه ماهه دوم به 6.5% رسید که بالاترین رقم در دو سال اخیر است. این استراتژی رشد بر پایه سرمایهگذاری در زمینه محصولات جدید و تاسیس کارخانهها و شعبه جدید استوار است. در نیمه اول سال، شرایط پایدار نرخ ارز به تاثیر نسبتا کم ارز (0.7- درصد) و رشد فروش بسیار خوب 6.9% بر حسب فرانک سوییس منجر شد.
سود خالص تا 24.8%
افزایش حاشیه سود طی پنج سال گذشته، در نیمه دوم 2016 نیز ادامه یافت. مدل رشد سیکا بر افزایش حجم و کاهش هزینه تولید تاکید دارد و به بهبود چشمگیر حاشیه سود منجر شده است. شرایط پایدارتر نرخ ارز و قیمت پایینتر کالا باعث تقویت این اثر شدهاند. در نتیجه، سود عملیاتی، سود خالص و گردش نقدینگی همگی به مقادیر بیسابقهای در نیمه اول 2016 رسیدند. سود عملیاتی (EBIT) 22.6% (65.1+ میلیون فرانک سوییس) بهبود یافت و به 353.7 میلیون فرانک سوییس رسید (سال قبل: 288.6 میلیون فرانک سوییس). سود خالص با 24.8% افزایش به 246.3 میلیون فرانک سوییس رسید (سال قبل: 197.3 میلیون فرانک سوییس).
یان ینیش، مدیرعامل: «سرمایهگذاری شرکت در زمینه محصولات جدید، شعبه و توسعه ظرفیت تولید تاثیرگذار بوده است. تمام نواحی به حصول این نتایج بیسابقه در نیمه اول 2016 کمک کردند. با افزایش 7.6% فروش توانستیم به استراتژی رشد خود ادامه دهیم. در آمریکا، کانادا، آرژانتین، بریتانیا، آفریقا، آسیای جنوب شرقی، ناحیه اقیانوسیه و خودرو به نرخ رشد دو رقمی دست یافتیم.
ما سرسختانه به استراتژی رشد خود ادامه میدهیم و در این راستا، 2 شعبه و 6 کارخانه دیگر راهاندازی خواهیم کرد. تعهد و عملکرد کارکنان ما در 95 کشور مختلف از ارکان موفقیت سیکا به حساب میآیند. از تلاش فراوان تیم جهانی در شرایط نسبتا سخت تشکر میکنم. به لطف این تلاش و همچنین قدرت مدل رشد سیکا، میتوانیم چشم انتظار آینده و نیمه دوم سال 2016 باشیم.»
رشد در تمام نواحی
فروش در ناحیه EMEA (اروپا، خاورمیانه، آفریقا) 6.6% افزایش یافت. در اروپای جنوبی و خاور میانه نرخ رشد خوبی حاصل شد. بیشترین افزایش فروش در آفریقا با نرخ 20% بدست آمد. سیکا 16 شعبه و 14 کارخانه تولیدی در قاره آفریقا دارد. تقاضا در بازار اروپای غربی به سطح مطلوبی رسید. کارخانه جدید ملات در شهر کایرونی، در نزدیکی آتن، بازگشایی شد و سیزدهمین شعبه سیکا در خاورمیانه در کویت افتتاح شد.
فروش در آمریکای شمالی بیسابقه 9.9% بر حسب ارز محلی افزایش یافت. محرکهای اصلی رشد در این ناحیه شامل سرمایهگذاری در زمینه کادر فروش و توسعه سریع زنجیره تامین در کلانشهرها و همچنین فعالیت بسیار خوب در بخش ساختمانسازی میشود.
با راهاندازی چهار کارخانه جدید در شهرهای دِنوِر، آتلانتا، فیلادلفیا و ونکووِر و همچنین خرید شرکتهای BMI و اسکوفیلد، مجموع کارخانههای تولید ملات و افزودنی های بتنی در دو سال گذشته به 20 واحد افزایش یافته است.
ناحیه آمریکای لاتین به افزایش فروش 5.9 درصدی بر حسب ارز محلی دست یافت. مکزیک، آرژانتین و شیلی بطور چشمگیری توسعه یافتند. در مقابل، تداوم بحران اقتصادی در برزیل و افت چشمگیر ارزش تعدادی از ارزهای محلی باعث کاهش فعالیت تجاری شد. از جمله سرمایهگذاریها در این منطقه میتوان به کارخانه جدید تولید ملات در اکوادور و تاسیس شعبه جدید در نیکاراگوئه اشاره کرد.
رشد در ناحیه آسیا/ اقیانوسیه 6/4% افزایش یافت. بازده فروش در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه دوباره دو رقمی شد. تقاضای بازار در چین در سطح نسبتا پایین اما امیدوارکنندهتر از سال قبل باقی ماند. اولین کارخانه در میانمار در فوریه 2016 افتتاح شد. سیکا قصد دارد بیشترین سود را از رونق ساخت و ساز در این بازار رو به رشد به دست آورد و برای این کار، کارخانه جدید تولید افزودنی های بتنی را در ناحیه شهری یانگون راهاندازی کرد. در تایلند، کارخانه دوم تولید ملات و افزودنی های بتن افتتاح شد. توسعه بازار در آسیا، با راهاندازی کارخانه جدید در پنوم پن در کامبوج، تکمیل شد. این اولین کارخانه تولیدی سیکا در کامبوج است.
چشم انداز 2016
استراتژی 2018 با کسب نتایج بیسابقه در نیمه اول 2016 ادامه یافت. اهداف سالیانه 2016 را میتوان تایید کرد. پیشبینی میشود رشد فروش در این سال تجاری بین 6 تا 8 درصد افزایش یابد و با افزایش زیاد حاشیه سود همراه باشد. استراتژی رشد با تاسیس هشت تا ده کارخانه جدید و سه تا چهار شعبه دیگر، در سال 2016 ادامه خواهد یافت. نتیجه نامعلوم تلاش سنت گوبین برای خرید سهام باعث شده است تا آیندهای نامطمئن در راه باشد.